Dva vozy snů: Audi R8 GT Spyder a A1 clubsport quattro
Německá automobilka Audi představila dva pozoruhodné sportovní vozy, které splňují doslova definici pojmu „automobil snů“. Malý „dynamit“ na kolech Audi A1 clubsport quattro je totiž jen tuningovým konceptem a výroba supersportovního stroje Audi R8 GT Spyder bude stejně jako u kupé R8 GT omezena na pouhých 333 kusů.
![Audi A1 clubsport quattro](https://www.pcar.cz/images/news/119_audi_a1.jpg)
Koncept Audi A1 clubsport quattro se stal hvězdou tuningové akce Wörthersee Tour 2011. Technici Audi transplantovali pod kapotu nejmenšího Audi pětiválec 2.5 TFSI z typů Audi TT RS a RS 3 Sportback. V rámci této operace zároveň dramaticky zvýšili výkonové parametry na úctyhodných 370 kW (503 k) a 660 N.m.
Pro maximální výkon prošly důkladnou optimalizací turbodmychadlo, mezichladič stlačovaného vzduchu, sací trakt a výfukové potrubí. Stejně jako u závodního Audi A4 DTM je koncovka výfuku vyvedena na levé straně před zadním kolem. Hnací sílu přenáší na všechna kola vylepšená šestistupňová mechanická převodovka a systém quattro z modelu TT RS.
Motor s explozivním výkonem má v prototypu A1 clubsport quattro snadnou práci díky celkové hmotnosti vozu pouhých 1390 kilogramů. Koncentrovaná síla vystřelí vůz z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a „dvoustovku“ pokoří za pouhých 10,9 sekundy. Akcelerace z 80 na 120 km/h na čtvrtý převodový stupeň trvá jen 2,4 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
![Audi R8 GT Spyder](https://www.pcar.cz/images/news/119_audi_r8.jpg)
Zcela jinou filozofii vyznává Audi R8 GT Spyder, jehož atmosférický motor V10 5,2 litru s přímým vstřikováním benzinu a mazáním se suchou skříní je uložen uprostřed před zadní nápravou. Nejvyšší výkon 412 kW (560 k) a točivý moment 540 N.m v kombinaci s pohonem všech kol quattro a šestistupňovou automatizovanou převodovkou R tronic včetně programu Launch Control postačují k akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,8 s a dosažení nejvyšší rychlosti 317 km/h.
Otevřená karoserie je vybavena lehkou plátěnou střechou s elektrohydraulickým ovládáním, která váží pouhých 42 kg. Důslednou aplikací lehkých materiálů a dalších opatření se podařilo snížit pohotovostní hmotnost o 85 kilogramů na 1640 kg. Základní struktura karoserie je vyrobena z hliníku a celá řada povrchových panelů je z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny.