Dva vozy snů: Audi R8 GT Spyder a A1 clubsport quattro
Německá automobilka Audi představila dva pozoruhodné sportovní vozy, které splňují doslova definici pojmu „automobil snů“. Malý „dynamit“ na kolech Audi A1 clubsport quattro je totiž jen tuningovým konceptem a výroba supersportovního stroje Audi R8 GT Spyder bude stejně jako u kupé R8 GT omezena na pouhých 333 kusů.
Koncept Audi A1 clubsport quattro se stal hvězdou tuningové akce Wörthersee Tour 2011. Technici Audi transplantovali pod kapotu nejmenšího Audi pětiválec 2.5 TFSI z typů Audi TT RS a RS 3 Sportback. V rámci této operace zároveň dramaticky zvýšili výkonové parametry na úctyhodných 370 kW (503 k) a 660 N.m.
Pro maximální výkon prošly důkladnou optimalizací turbodmychadlo, mezichladič stlačovaného vzduchu, sací trakt a výfukové potrubí. Stejně jako u závodního Audi A4 DTM je koncovka výfuku vyvedena na levé straně před zadním kolem. Hnací sílu přenáší na všechna kola vylepšená šestistupňová mechanická převodovka a systém quattro z modelu TT RS.
Motor s explozivním výkonem má v prototypu A1 clubsport quattro snadnou práci díky celkové hmotnosti vozu pouhých 1390 kilogramů. Koncentrovaná síla vystřelí vůz z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy a „dvoustovku“ pokoří za pouhých 10,9 sekundy. Akcelerace z 80 na 120 km/h na čtvrtý převodový stupeň trvá jen 2,4 sekundy. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Zcela jinou filozofii vyznává Audi R8 GT Spyder, jehož atmosférický motor V10 5,2 litru s přímým vstřikováním benzinu a mazáním se suchou skříní je uložen uprostřed před zadní nápravou. Nejvyšší výkon 412 kW (560 k) a točivý moment 540 N.m v kombinaci s pohonem všech kol quattro a šestistupňovou automatizovanou převodovkou R tronic včetně programu Launch Control postačují k akceleraci z 0 na 100 km/h za 3,8 s a dosažení nejvyšší rychlosti 317 km/h.
Otevřená karoserie je vybavena lehkou plátěnou střechou s elektrohydraulickým ovládáním, která váží pouhých 42 kg. Důslednou aplikací lehkých materiálů a dalších opatření se podařilo snížit pohotovostní hmotnost o 85 kilogramů na 1640 kg. Základní struktura karoserie je vyrobena z hliníku a celá řada povrchových panelů je z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny.