Koncepty BMW i3 a i8: nová vize mobility

Pod značkou BMW i je připravována zcela nová řada ekologických vozidel, s níž mnichovská automobilka hodlá přetvořit naše představy o dynamické mobilitě na nejvyšší úrovni.

Prvním plodem vizionářského projektu jsou dva koncepční vozy BMW i3 Concept a BMW i8 Concept. BMW i3 Concept byl dosud znám pod označením Megacity Vehicle a má se stát prvním sériově vyráběným vozem BMW Group s čistě elektrickým pohonem. BMW i8 Concept představuje pokrokové pojetí sportovního vozu založeného na hybridní pohonné soustavě s možností vnějšího dobíjení (tzv. plug-in hybrid).

BMW se nehodlá samozřejmě vzdát svých hodnot ani u vozidel s elektrickým pohonem. Přestože je BMW i3 Concept určen primárně do města, disponuje jeho elektromotor výkonem 125 kW a točivým momentem 250 N.m. Poháněna jsou přirozeně zadní kola. Výrobce slibuje zrychlení z 0 na 60/100 km/h za 3,9/7,9 s. Dojezd v reálném provozu má být 130 až 160 km. Pokud to nestačí, může být pohonné ústrojí doplněno spalovacím motorem pro pohon generátoru.

Základem obou konceptů je inovativní konstrukce LifeDrive s mimořádně nízkou hmotností a vynikající úrovní pasivní bezpečnosti. Název LifeDrive odkazuje na odlišnost od současných samonosných karoserií, která spočívá v rozdělení konstrukce do dvou samostatných modulů. Modul Drive vyrobený převážně z hliníku je tvořen podvozkem, zásobníky energie, pohonem, nosnou strukturou a deformačními zónami. Modul Life sestává především z extrémně pevné a velmi lehké schránky pro cestující vyrobené z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. V interiéru konceptu i3 s velkorysou nabídkou místa pro čtyři cestující jsou použity materiály z obnovitelných zdrojů, jako jsou rostlinná vlákna nebo přírodně zpracovaná kůže. Zavazadlový prostor má objem 200 litrů.

Poněkud jiným směrem vyšlapává nové cesty BMW i8 Concept. Sportovní kupé s uspořádáním interiéru 2+2 převzalo modifikovaný elektrický pohon od menšího typu i3, má jej však vpředu, neboť vzadu je uložen zážehový tříválec 1.5 Turbo vyladěný na 164 kW/300 N.m ( celkem včetně elektromotoru: 260 kW/550 N.m). Hybridní koncepce typu plug-in slibuje kombinovanou spotřebu paliva EU 2,7 l/100 km, zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,6 s a elektronicky omezenou nejvyšší rychlost 250 km/h. Plně nabitý akumulátor Li-Ion umožňuje dojezd až 35 km s nulovými lokálními emisemi. Uložení akumulátoru v podlaze mezi nápravami a umístění obou poháněcích modulů nad nápravami přispělo k nízkému těžišti a rovnovážnému rozložení hmotnosti 50:50 %. Zdá se tedy, že pověstnou radost z jízdy budou zažívat i řidiči budoucích elektromobilů BMW.

Datum zveřejnění: 7. 9. 2011
Zpět na seznam novinek