Plattner ujel s Fabií 2006 km na jednu nádrž

Gerhard Plattner, světový rekordman v úsporné jízdě, opět dokázal, že hodnota kombinované spotřeby nejenže není nedosažitelná, ale že lze v praxi jezdit i za méně. Rakušan usedl desátého května 2011 za volant hatchbacku Škoda Fabia GreenLine 1.2 TDI o výkonu 55 kW (75 k) a vydal se s plnou nádrží z rakouského města Reutte do dánské obce Bov. A bez doplňování paliva ujel stejnou trasu také zpět. Celkem absolvoval 2006 kilometrů s průměrnou spotřebou 2,21 l/100 km, ačkoli kombinovaná hodnota spotřeby činí u modelu Fabia GreenLine 3,4 l/100 km.

Natankování, stejně jako celá Plattnerova jízda, proběhlo pod dozorem organizace International Police Motor Corporation (IPMC). Její představitelé se před startem jízdy v Reutte postarali i o zaplombování palivové nádrže.

Plattner po dokončení rekordní jízdy prohlásil, že chtěl poukázat nejen na mimořádný potenciál, který spočívá v technice moderních hospodárných automobilů, mezi něž patří například druhá generace modelů GreenLine z produkce mladoboleslavské automobilky Škoda Auto, ale i na obrovskou úlohu člověka, který sedí za volantem. O výsledné hodnotě provozní spotřeby rozhodují i tak nepatrné detaily, jako je kontrola správného nahuštění pneumatik.

Zároveň je však nutné upozornit na to, že většina trasy vedla po německé dálnici A7, jelo se bez vážnějších dopravních komplikací a za dobrého počasí. Při průměrné rychlosti 82 km/h se ručička rychloměru zřejmě jen málokdy přehoupla přes hranici 100 km/h, nicméně dosažený rychlostní průměr lze sotva označit za nízký a ve vztahu k výsledné průměrné spotřebě paliva je pozoruhodný.

Spotřeba paliva závisí na velmi mnoha parametrech a jízdní styl řidiče má na množství spotřebovaného paliva vliv velmi zásadní. Pro skutečně minimální spotřebu ovšem samotná lehká noha nestačí. Důležitá je i znalost trasy a předvídavost, aby se maximálně využívala jednou získaná kinetická energie k ujetí co nejdelší vzdálenosti. Při správné aplikaci všech pravidel úsporné jízdy je možné u každého vozu snížit spotřebu paliva o desítky procent oproti tzv. běžné jízdě, aniž by tím citelně utrpěla průměrná rychlost přepravy.

Datum zveřejnění: 6. 6. 2011
Zpět na seznam novinek