SEAT Exeo řadí plynule i s turbodieselem
V rámci průběžných modernizací svého výrobního programu představila španělská automobilka SEAT nové modely Exeo a Exeo ST 2.0 TDI CR Multitronic. Zákazníci tak mají možnost volby mimořádně komfortního a hospodárného poháněcího ústrojí, které plně uspokojí i po dynamické stránce. Španělští konstruktéři kromě toho vytvořili více prostoru pro cestující na zadních sedadlech, zatímco návrháři se zaměřili na nová provedení koženého čalounění a také navrhli první zadní světlomety s diodami LED pro automobil značky SEAT.
![](https://www.pcar.cz/images/news/081_seat_exeo.jpg)
Multitronic je plynulá převodovka CVT, která řadí zcela bez rázů, aby byl zajištěn maximální jízdní komfort. Přestože mezi výhody převodovky CVT patří schopnost plynulého, bezstupňového řazení, s jehož pomocí lze udržovat otáčky spalovacího motoru v oblasti nejvyšší účinnosti, disponuje převodovka Multitronic sedmi pevně definovanými převodovými stupni, které využívá jak v manuálním režimu, tak i během samočinného řazení, neboť průzkum mezi uživateli ukázal, že akcelerace vozidla při konstantních otáčkách motoru není řidiči vnímána příliš pozitivně.
Moderní turbodiesel 2.0 TDI s přímým vstřikováním common rail je vyladěn na nejvyšší výkon 105 kW (143 k) a maximální točivý moment 320 N.m. Systém common rail pracuje s maximálním tlakem až 1800 barů a palivo do válců precizně dávkují osmiotvorové vstřikovače. Na klidném běhu motoru se navíc podílejí také dva protiběžné vyvažovací hřídele, které se otáčejí dvojnásobnými otáčkami klikového hřídele a eliminují setrvačné síly druhého řádu. Samozřejmostí je filtr pevných částic a plnění limitů emisní normy Euro 5. Novinka v řadě Exeo kombinuje kultivovanou dynamiku s mimořádnou hospodárností, jak dokládá průměrná spotřeba paliva jen 5,8 litru na 100 kilometrů. Nejvyšší rychlost je 208 km/h, zatímco sprint z 0 na 100 km/h zvládne Exeo za 9,3 sekundy.