Dvouspojková převodovka: bez přerušení
Převodovky se samočinným řazením nejsou již dlouho doménou pouze luxusních vozů. V poslední době se kupodivu staly také jedinou volbou v mnoha supersportovních vozech. V těchto případech se často jedná o dvouspojkovou převodovku, která jedinečným způsobem spojuje přednosti mechanické a samočinné převodovky.
První dvouspojkové převodovky začaly ve svých soutěžních a závodních vozech zkoušet značky Audi a Porsche. Navzdory slibné koncepci se však ve své době ještě neprosadily. Až v roce 2003 zavedl dvouspojkovou převodovku s označením DSG (Direktschaltgetriebe, resp. Direct Shift Gearbox) přímo do sériové výroby koncern Volkswagen.
Konvenční planetové samočinné převodovky bývají vybaveny převážně kapalinovým měničem momentu, který zhoršuje účinnost přenosu hnací síly, což má za následek zvýšení spotřeby paliva. U automatizovaných mechanických převodovek tento problém odpadá, nicméně při ovládání jednokotoučové suché spojky nutně dochází k přerušení toku hnací síly, jehož následkem je v určitých jízdních situacích, zejména při akceleraci, výrazné snížení úrovně jízdního komfortu.
Jako řešení se nabízí dvouspojková převodovka, která dokáže řadit bez přerušení toku hnací síly. Toho je dosaženo rozdělením převodovky na dvě dílčí převodovky, z nichž každá má vlastní spojku a vstupní hřídel. Spojky mohou být buď vícelamelové v olejové lázni, nebo suché. Jedna spojka přísluší dílčí převodovce s lichými převodovými stupni, zatímco druhá obsluhuje sudé převodové stupně ve druhé dílčí převodovce.
V obou převodovkách je v každém okamžiku zařazen jeden převodový stupeň. Z nich je aktivní pouze ten, jehož spojka je sepnutá. Z toho plyne, že při řazení převodovka vlastně neřadí, nýbrž jen souběžně rozepne jednu spojku a sepne druhou spojku. Díky tomu nedochází k přerušení toku hnací síly, veškeré řazení probíhá bleskurychle (cca 0,03 s) a bez nepříjemných rázů. Převodovka přitom přenáší hnací sílu s velmi vysokou účinností mechanické skříně.