Technika: adaptivní světlomety
Velké pokroky ve vývoji světelné techniky se týkají nejen samotných zdrojů světla, mezi nimiž se na úkor konvenčních halogenových žárovek stále častěji prosazují nejen xenonové výbojky, ale také ještě účinnější diody LED. Vyspělé elektronické systémy umožňují zavádět také adaptivní funkce světlometů, jejichž cílem je optimalizovat osvětlení vozovky, a tím i viditelnost pro řidiče, v závislosti na měnících se provozních podmínkách.
Nejprve se v automobilech objevily systémy natáčení předních světlometů v závislosti na natočení volantu.
První takové systémy pracovaly na mechanickém principu, ale moduly moderních adaptivních světlometů jsou natáčeny prostřednictvím elektromotorů na povel elektronické řídicí jednotky. Ta může zohledňovat nejrůznější parametry. Adaptivní světlomety mohou měnit také výšku světelného paprsku, a tím dosvit, v závislosti na rychlosti jízdy, nebo rozložení světla na vozovku v různých jízdních podmínkách. Ve spojení s kamerovým systémem a vyhodnocováním provozu před vozidlem se podařilo realizovat asistenty dálkových světlometů, které místo řidiče automaticky přepínají mezi dálkovými a potkávacími světlomety, aby nebyli oslňováni ostatní účastníci silničního provozu. Vyšší úroveň asistenta dálkových světlometů pracuje s trvale zapnutými dálkovými světlomety, jejichž světelný kužel je podle potřeby odcloňován v oblastech, které by způsobovaly oslňování. Tímto způsobem je zajištěna maximální viditelnost za všech okolností.
V rámci konceptu adaptivního osvětlení mohou být hlavní světlomety doplněny pomocnými svítilnami, například pro funkci odbočovacích světlometů. Naopak některé modely již postrádají klasické mlhové světlomety, které byly nahrazeny funkcí světlometů pro špatné počasí se specifickým rozložením světla. Cestovatelé do zemí s levostranným provozem uvítají praktickou turistickou funkci adaptivních světlometů, která přepne světlomety do režimu pro levostranný provoz.