Technika: sledování dopravního značení

Podle statistik patří překročení nejvyšší povolené rychlosti jízdy a porušení zákazu předjíždění mezi nejčastější prohřešky řidičů. Člověk přitom nemusí být hned pirátem silnic, aby se chytil do sítí radarů, kamer a laserových přístrojů pro měření rychlosti jízdy. Ve stále hustějším silničním provozu a při rostoucím počtu dopravních značek podél silnic se totiž velmi snadno stane, že řidič přehlédne důležitou dopravní značku.

Automobilky proto stále častěji nabízejí kamerové asistenční systémy schopné sledovat a rozpoznávat dopravní značení. Nejdůležitější dopravní značky, jako jsou rychlostní limity a zákazy předjíždění, jsou pak zobrazovány na displeji, aby byl řidič v reálném čase informován o právě platných omezeních, která je vhodné dodržovat.

Systémy sledování dopravního značení jsou založeny na snímání prostoru před vozidlem videokamerou uloženou za předním oknem v blízkosti vnitřního zpětného zrcátka. Obrazová data z videokamery mohou využívat rozmanité asistenční systémy. V případě sledování dopravního značení je obraz analyzován důmyslným softwarem, který v zachycených záběrech hledá dopravní značky. Jakmile systém detekuje například omezení rychlosti na 70 km/h, objeví se příslušná dopravní značka na displeji informačního systému řidiče. Sofistikovanější systémy dokážou „přečíst“ také doplňkové tabulky, které omezují platnost značky například na situaci, kdy prší. V tomto případě systém řidiče upozorní na značku pouze tehdy, jsou-li zapnuté stěrače, případně zaznamenává-li senzor deště dopadající kapky na čelní sklo. Je-li vůz vybaven navigačním systémem, může být systém sledování dopravního značení propojen také s databází a mapovými podklady navigačního systému, jsou-li v nich zaznamenány údaje o dopravním značení. Díky tomu může mít řidič ještě dokonalejší přehled o platných rychlostních limitech po celé trase. Je však dobré mít stále na paměti, že i ten nejlepší systém se může mýlit.

Datum zveřejnění: 10. 12. 2012
Zpět na seznam novinek