Technika: vypínání válců

Vypínání válců má poměrně dlouhou historii – objevilo se již v roce 1981 u osmiválce Cadillac L62, který dokázal vypínat dva nebo čtyři válce při malém zatížení (proto se pro něj používalo také označení V8-6-4). Obchodní úspěch se však nedostavil, navíc vysoké ceny benzinu, kvůli kterým tento systém přišel na trh, brzy zase klesly, takže vypínání válců upadlo na určitou dobu opět v zapomnění.

K návratu této techniky došlo až v uplynulém desetiletí. Jednotliví výrobci používají pro své systémy rozmanitá označení, ale zpravidla se jedná o systémy automatického vypínání poloviny válců při malém zatížení motoru s cílem snížit spotřebu paliva, a tím i emise. Změny ve zvukovém projevu a vibrační charakteristice, k nimž nutně dochází při běhu motoru na menší počet válců, se kompenzují zásahy do výfukové soustavy, optimalizací lůžek motoru (včetně používání aktivních systémů) nebo dokonce aktivním potlačováním nežádoucího nízkofrekvenčního hluku v interiéru prostřednictvím reproduktorů.

V současnosti se vypínání válců používá nejen u velkoobjemových mnohoválcových motorů, ale i v motorech Formule 1 a nově i v relativně malých čtyřválcích, jako je nový motor Volkswagen 1.4 TSI v modelu Polo BlueGT. Vypínáním dvou válců lze totiž u čtyřválce ušetřit v kombinovaném cyklu EU 0,4 l/100 km a v reálném provozu to může být v závislosti na stylu jízdy a provozních podmínkách i více než jeden litr na 100 kilometrů. Nejvyššího efektu se dosahuje při relativně pomalé jízdě ustálenou rychlostí. Vypínání válců je funkční v rozsahu od 1400 do 4000 min-1, pokud řidič požaduje točivý moment v rozsahu od 25 do 75 N.m (to odpovídá téměř 70 % celé trasy kombinovaného cyklu EU). Mechanické připojování nebo odpojování druhého a třetího válce zajišťují posuvné vačky (některé systémy spoléhají např. na deaktivaci hydraulických zdvihátek). Plyn v uzavřených válcích funguje jako vzduchová pružina a minimalizuje tak čerpací ztráty a tření. V závislosti na otáčkách trvá celý proces změny provozního stavu 13 až 36 ms, resp. půl otáčky vačkového hřídele. Systém odpojování válců pro motor 1.4 TSI váží necelé 3 kg.

Datum zveřejnění: 4. 9. 2012
Zpět na seznam novinek