Nové modely v testech EuroNCAP: šetření se nevyplácí

Nezávislá organizace Euro NCAP zveřejnila hodnocení bezpečnosti několika nových modelů. Zatímco typy Citroën C4 Picasso, Honda CR-V, Chevrolet Trax a Renault Captur vyšly z náročných testů s nejvyšším pětihvězdičkových hodnocením, budou muset mít budoucí majitelé vozů Dacia Sandero (4 hvězdičky) a Nissan Evalia (pouhé tři hvězdičky) nároky na bezpečnost o poznání skromnější.

Za tříhvězdičkovým výsledkem Nissanu Evalia stojí především nedostatky v oblasti ochrany dospělých cestujících (68 %) a skromná nabídka asistenčních systémů (55 %). Pro rodinné MPV je pozitivní zprávou dobrá úroveň ochrany dětí (81 %). Ochrana chodců byla u Evalie hodnocena 67 %. Nárazové zkoušky u Evalie odhalily nedostatečnou odolnost struktury karoserie, velké deformace ohrožují při čelním nárazu nohy řidiče a vysoké zatížení bylo naměřeno rovněž v oblasti hrudníku, a to jak při čelním, tak při bočním nárazu. Evalia je dalším důkazem, že většina výrobců lehkých užitkových vozů a jejich osobních verzí si s pasivní, ani aktivní bezpečností během vývoje svých vozů příliš hlavu nelámou.

Na bezpečnosti šetřila, na úkor svých zákazníků, také Dacia u nové generace modelové řady Sandero, která si od Euro NCAP vysloužila 4 hvězdičky (dospělí cestující 80 %, děti 79 %, chodci 57 %, asistenční systémy 55 %). Mezi slabé stránky patří vyšší zatížení hrudníku u cestujících vpředu a nedostatečná ochrana krku při nárazu zezadu. Při střetu s chodcem existuje vysoké riziko poranění hlavy u dítěte i dospělé osoby.

Z pětihvězdičkových modelů si nejlépe vedl Chevrolet Trax (dospělí cestující 94 %, děti 85 %, chodci 64 %, asistenční systémy 81 %), který sdílí konstrukci se svým dvojčetem Opel Mokka. Přestože organizace Euro NCAP od letošního roku některá kritéria zpřísnila a zavedla v některých oblastech nové testy, obhájil Trax loňské pětihvězdičkové hodnocení Mokky. Jediným větším nedostatkem je vysoké riziko poranění v oblasti přední hrany kapoty při střetu s chodcem. Renault Captur (dospělí cestující 88 %, děti 79 %, chodci 61 %, asistenční systémy 81 %) ztratil slabším výsledkem při bočním nárazu do sloupu a při nárazu zezadu. Negativně hodnocen byl také kontakt hlavy tříletého dítěte se střešním sloupkem C. O děti je výborně postaráno v typu Citroën C4 Picasso (dospělí cestující 86 %, děti 88 %, chodci 68 %, asistenční systémy 81 %), u něhož bylo ovšem registrováno velké stlačení hrudníku při bočním nárazu na sloup. Honda CR-V si z testů odnesla následující vysvědčení: dospělí cestující 93 %, děti 74 %, chodci 68 %, asistenční systémy 66 %.

Datum zveřejnění: 9. 7. 2013
Zpět na seznam novinek