Technika – aktivní uzávěrka diferenciálu pro Golf GTI
V době přeplňování není obtížné dostat i z relativně malých motorů vysoké výkony. Většina vyráběných osobních vozů je ovšem vybavena pohonem předních kol. V tomto případě musí přední kola přenášet nejen síly spojené s řízením, ale i hnací sílu motoru. Čím vyšší je hnací síla motoru, tím větší je nutné dělat kompromisy v oblasti trakce, ovladatelnosti a jízdní stability.
Technici se proto snaží alespoň u sportovně laděných modelů vymýšlet způsoby, jak co nejvýš posunout hranici, od níž toto koncepční omezení negativně ovlivňuje radost z jízdy. Jedním z řešení je aktivní uzávěrka diferenciálu, kterou dostal do vínku nový Volkswagen Golf GTI ve výkonnější verzi Performance.
Při velmi rychlém průjezdu zatáčkou dochází k velkému zatížení vnějšího kola a odlehčení vnitřního kola. U vozidla s běžným otevřeným diferenciálem se začne odlehčené vnitřní kolo při větším přidání plynu protáčet, protože není schopno přenést požadovanou hnací sílu. Vzhledem k charakteru činnosti diferenciálu směřuje hnací síla k protáčejícímu se vnitřnímu kolu, zatímco vnějšímu kolu s dostatečnou přilnavostí se potřebné hnací síly nedostává.
Elektronicky řízená uzávěrka předního diferenciálu v novém Golfu GTI tento nedostatek odstraňuje, ale umí toho ještě víc. Na rozdíl od čistě mechanické uzávěrky má totiž variabilní svornost a spolupracuje s funkcemi ESC, EDS a XDS+. Díky tomu lze zcela odstranit negativní vliv na řízení známý u mechanických uzávěrek. Schopnost aktivního rozdělování točivého momentu umožňuje rovněž cílenou optimalizaci chování vozidla. ESC může díky tomu zasahovat později a mírněji, případně vůbec.
Elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu používá vícelamelovou spojku vloženou mezi pravý hnací hřídel a klec diferenciálu. Hydraulický tlak potřebný pro ovládání lamel je vytvářen elektricky poháněným pístovým čerpadlem. Míra svornosti je přímo úměrná hydraulickému tlaku, který je regulován na základě celé řady parametrů, mezi něž patří otáčky kol, rychlost jízdy, míra otáčení vozidla kolem svislé osy a příčné zrychlení. Při 100% svornosti je hnací síla přenášena pouze na jedno kolo (max. 1600 N.m).
Elektronicky řízená uzávěrka diferenciálu doplňuje v Golfu GTI Performance zdokonalenou elektronickou uzávěrku XDS+, která zlepšuje chování vozu v zatáčce prostřednictvím jemných brzdových zásahů stabilizačního systému ESC na vnitřních kolech obou náprav. Oba systémy zvyšují příčné zrychlení, jehož je vůz v zatáčce schopen dosáhnout, a to především při akceleraci ze zatáčky.