Technika: hybridní systémy typu plug-in
Hybridní poháněcí ústrojí je spojnicí mezi pohonem založeným výhradně na spalovacím motoru a čistě elektrickým pohonem, přičemž se snaží kombinovat přednosti obou typů pohonu a pokud možno eliminovat jejich nedostatky. Ovšem i v rámci hybridních systémů existují různá řešení, která se liší svou konstrukcí i provozními a dalšími vlastnostmi. Mezi ně patří také hybridní pohon typu plug-in, tedy s možností vnějšího dobíjení.
Běžné hybridní systémy mají relativně malý akumulátor, který je dobíjen výhradně rekuperací kinetické energie, případně přeměňováním přebytečného výkonu spalovacího motoru na elektrickou energii. Akumulátor s malou kapacitou je výrazně levnější, lehčí a zabírá méně místa. Na druhou stranu jeho schopnost pojmout malé množství energie značně limituje možnost využívat k pohonu vozu pouze elektrickou část hybridního systému v tzv. režimu EV. Plně hybridní vozy tak ujedou v čistě elektrickém režimu maximálně jen několik málo kilometrů, a to ještě za optimálních podmínek a pomalou jízdou.
Hybridní systém typu plug-in má pro čistě elektrickou jízdu v režimu EV citelně větší kapacitu akumulátoru, který může být dobíjen z vnějšího zdroje elektrické energie, podobně jako akumulátorový elektromobil. Dojezd se tak prodlužuje až na několik desítek kilometrů, přičemž lze cestovat i vyššími rychlostmi do cca 100 km/h (v závislosti na výkonu elektromotoru a nastavení systému nic nebrání tomu, aby to mohlo být i více). Díky tomu může uživatel používat vůz v čistě elektrickém režimu bez přímých emisí ke každodenním jízdám po městě, zatímco spalovací motor přijde ke slovu až při delších cestách.
Například u typu Toyota Prius Plug-in Hybrid se v rámci zkušebního provozu v reálných podmínkách ukázalo, že více než 90 % cest bylo kratších než 25 km, přičemž jen 35 % řidičů podnikalo alespoň jednou za týden také cesty delší než 100 km. Ti, co maximálně využívali výhody hybridního pohonu s vnějším dobíjením, dosáhli nad rámec spotřebované elektrické energie spotřeby benzinu nižší než 1 l/100 km.