Technika: pohon s palivovými články
Samotný elektrický pohon vozidel prostřednictvím elektromotoru a jednoduchého převodového ústrojí není ani zdaleka tak složitý jako spalovací motor. Háček však spočívá v problematickém skladování elektrické energie pro napájení elektromotoru.
Akumulátory jsou navzdory průběžnému intenzivnímu vývoji stále velmi drahé, těžké, objemné a nepraktické (zdlouhavé nabíjení). Řešením by proto mohla být výroba elektrické energie přímo na palubě vozidla. K tomuto účelu mohou dobře posloužit palivové články, což jsou elektrochemická zařízení, schopná přímo přeměňovat chemickou energii na elektrickou. Pro automobilové aplikace se vývoj v posledních letech soustředí na palivové články, které používají jako palivo vodík. Skladování vodíku je sice také spojeno s velkými výzvami, nicméně jeho relativně rychlé doplňování do nádrží vozidel s palivovými články umožňuje mobilitu s prakticky neomezeným dojezdem na úrovni vozidel s klasickým spalovacím motorem.
V palivovém článku jsou dvě elektrody, oddělené membránou nebo elektrolytem. V zásadě se jedná o opačný proces elektrolýzy vody. Vodík je přiváděn k anodě, kde probíhá jeho oxidace, kyslík ke katodě, kde probíhá jeho redukce. Uvolněné elektrony jsou odváděny od anody jako elektrický proud přes elektrický spotřebič ke katodě. Kationty vodíku přecházejí přes elektrolytickou membránu ke katodě, kde reagují s anionty kyslíku za vzniku vody. Jediným odpadním produktem je tedy voda.
Bouřlivý vývoj palivových článků přinesl v posledních několika letech dramatické zmenšení rozměrů, zvýšení výkonnosti a především snížení výrobních nákladů. Pro mainstreamový trh jsou palivové články sice stále relativně drahé, ale hlavní překážkou je nyní už jen chybějící infrastruktura vodíkových čerpacích stanic. Z hlediska připravenosti na sériovou výrobu je v současnosti zřejmě nejdál Hyundai, který již v letošním roce začal v korejském závodě Ulsan vyrábět na běžné montážní lince vozy ix35 Fuel Cell. Do roku 2015 má vzniknout 1000 vozů, z nichž většina zamíří do Evropy. Hyundai ix35 Fuel Cell je poháněn elektromotorem o výkonu 100 kW a dosahuje nejvyšší rychlosti 160 km/h. Vozidlo je schopno ujet celkem 594 km na jednu náplň dvou palivových nádrží s celkovou kapacitou 5,64 kg vodíku, které jsou uloženy v prostoru zadní nápravy. Naplnění palivových nádrží vodíkem trvá jen několik minut.