Technika: laserová světla

Většina nových vozů má ve své základní výbavě stále konvenční světlomety s halogenovými žárovkami. Jako alternativa jsou nabízeny xenonové světlomety, jimž začaly nedávno konkurovat inovativní světlomety s energeticky úspornými elektroluminiscenčními diodami LED, které si mohou od letošního roku zákazníci objednávat už i v kategorii malých vozů.

BMW nyní posouvá vývoj automobilového osvětlení o další stupeň výš. Pro nevšední sportovní vůz BMW i8 s hybridním pohonem vyvinulo laserové světlomety, které mohou na přání nahradit standardně dodávané světlomety LED.

Laserové světlomety vysílají do okolí čistě bílé a extrémně jasné světlo příjemné pro oči. Toto světlo vzniká úpravou původně modravých světelných paprsků vyzařovaných drobnými laserovými diodami prostřednictvím fluorescenční fosforové látky uvnitř světlometu. Laserové světlo se dramaticky liší od slunečního světla. Je monochromatické, což znamená, že všechny světelné vlny mají stejnou délku. A je koherentní, což znamená, že jeho vlny mají konstantní fázový rozdíl. V důsledku toho může laserový světlomet vytvořit téměř paralelní paprsek světla s jasem, jehož intenzita je tisíckrát vyšší než u konvenčních diod LED, přestože jsou laserové diody stokrát menší než LED.

Paprsek světla lze navíc s mimořádnou precizností upravovat, což je důležité pro adaptivní řízení světlometů v závislosti na provozních podmínkách a dopravní situaci, včetně automatického řízení dosvitu dálkových světlometů, bodového osvětlování chodců pro jejich včasnou identifikaci a dalších, dosud nerealizovaných funkcí.

Dále optimalizovaná vrozená účinnost laserového osvětlení zároveň znamená, že laserové světlomety mají ani ne poloviční spotřebu energie v porovnání s již velmi energeticky úspornými světlomety LED. Laserové světlomety vytvářejí přibližně 170 lumenů (fotometrická jednotka světelného výkonu) na watt, zatímco světlomety s diodami LED generují jen cca 100 lumenů na watt.

Datum zveřejnění: 4. 3. 2014
Zpět na seznam novinek