Technika: pohon s palivovými články

Pro elektrický pohon hovoří celá řada předností, ať se jedná o konstrukční i uživatelskou jednoduchost, nebo ekologické přednosti při využívání elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Překážkou pro větší rozšíření jsou však stále akumulátory, které neumožňují dostatečně rychlé „načerpání“ nové energie pro další jízdu a navíc jsou i přes nesporný dosažený pokrok stále příliš drahé, těžké a rozměrné.

Tato skutečnost otvírá šance pro vozy s palivovými články na vodík, které do značné míry zachovávají výhody elektromobilů, ale potřebnou elektrickou energii si vyrábějí vlastními silami. Doplňování paliva pro neomezenou mobilitu je podobně jednoduché a rychlé jako u vozidel na konvenční fosilní paliva. Největší přínos pro životní prostředí je však i v tomto případě zajištěn pouze za předpokladu ekologické výroby vodíku z obnovitelných zdrojů.

Po dlouhém vývoji se nyní podařilo výrobcům techniku palivových článků natolik zdokonalit a zlevnit, že je vhodná pro velkosériovou výrobu. Jedinou brzdou v dalším rozvoji mobility založené na vodíku by se tak mohla stát už jen chybějící infrastruktura, jejíž výstavba vyžaduje intenzivní spolupráci soukromého i veřejného sektoru.

Palivové články jsou elektrochemická zařízení, v nichž je chemická energie přímo přeměňována na elektrickou. Uvnitř palivového článku se nacházejí dvě elektrody, které odděluje membrána nebo elektrolyt. Po spuštění palivového článku v něm probíhá opak elektrolýzy vody. K anodě je přiváděn vodík, ke katodě kyslík. Uvolněné elektrony vytvářejí elektrický proud, který lze využít pro elektrické spotřebiče na palubě vozidla včetně elektromotoru. Výsledkem chemické reakce uvnitř palivového článku je kromě elektrického proudu ještě voda.

Po modelu Hyundai ix35 Fuel Cell, který je nabízen na leasing především provozovatelům vozových parků ve vybraných zemích, uvedla Toyota v závěru roku 2014 na japonský trh nový sedan Mirai s palivovými články. Zájem o vůz překonal všechna očekávání, během prvního měsíce bylo přijato 1500 objednávek. Mirai se začne prodávat ve vybraných evropských zemích v září 2015. V roce 2016 představí Honda konkurenta, který bude odvozen z konceptu Honda FCV, vystaveného poprvé v lednu 2015 na autosalonu v Detroitu.

Datum zveřejnění: 2. 3. 2015
Zpět na seznam novinek